عیب یابی کاربردی دوربین مدار بسته، NVR و دی وی آر (۳)

راهنمای کامل عیب یابی دی وی ار و راه حل بر طرف کردن مشکل دوربین مدار بسته و نحوه تعمیر دوربین و DVR و راه حل رفع ایراد سیستم مدار بسته.

عیب یابی دوربین مدار بسته و دی وی آر نعیم پردازش آموزش پخش عمده دوربین مدار بسته شبکه و AHD

 

    گاها پیش آمده که پس از نصب دوربین های مدار بسته، دی وی آر و در کل سیستم مدار بسته خود، شاهد اتفاقاتی بوده ایم که انتظار ایده آل از یک سیستم که همانا ایجاد تصاویری واضح، شفاف و بدون نویز و کارکرد صحیح تک تک اجزاء یک سیستم است، دچار دستخوشی شده باشد که مایل به دیدن آن نبوده باشیم. در این مطلب قصد داریم تا مطالبی مفید، راجع به راه حل های عیب یابی دوربین مداربسته و دی وی آر را ارایه کنیم تا همکاران و نصابان محترم بتوانند ساده تر بر حل مشکل پیش آمده فائق گردند. البته همان طور که واقفید برخی از راه حل های رفع مشکل و ایرادات دوربینهای مدار بسته و یا دی وی ار، ار به نوعی راه کارهای ابتکاری می باشد که در عمل و با تجزبه زیاد می توان به آن ها رسید.

 

 * دوربین مداربسته تصویر ندارد؛

برای تست راه کارهای برطرف نمودن این مشکل می توان در ابتدا، تغذیه دوربین را مورد بررسی قرار داد. لازم است تا چک شود که ولتاژ حدود ۱۲ ولت باشد و در غیر این صورت یا آدابتور دوربین دارای مشکل شده است و یا به موجب فاصله طولانی دوربین از محل منبع تغذیه دچار افت ولتاز شدید شده باشد و ولتاژ کافی به دوربین نرسد. این مورد در استفاده از تغذیه های مرکزی برای برقدار کردن دوربین ها شایع تر است که برای رفع این مشکل لازم است تا آدابتور در نزدیکترین فاصله ممکن نسبت به مکان نصب دوربین مدار بسته تعبیه شود. (البته در دوربین چرخشی و برخی از دوربینهای مداربسته دیگر ممکن است از تغذیه ۲۴ ولت ac استفاده شده باشد).

 همچنین درصورتی که از درستی موارد فوق اطمینان یافتید، خروجی تصویر دوربین را در نزدیک دستگاه DVR چک کنید که در صورت نداشتن تصویر، یا فیش BNC خراب شده است و یا کابل دوربین دچار فرسودگی و یا قطعی در مسیر انتقال شده است.

اگر از سالم بودن موارد فوق و آداپتور و پاور دوربین مداربسته (برق دوربین) مطمئن بودید، به کمک یک تستر دوربین مدار بسته تصویر را در نزدیک دوربین بررسی کنید. در این حالت درصورت نداشتن تصویر، دوربین خراب است.

در نهایت اگر موارد فوق سالم بودند اما باز هم با عدم تصویر دهی دوربین مواجه بودید، کانال اتصالی دوربین را به یکی از کانال های سالم دیگر دستگاه دی وی آر متصل کنید. در صورتیکه در این کانال تصویر داشته باشید اما در کانال های دیگر دستگاه خیر، بنابراین کانال مشخص شده در DVR دچار مشکل شده است که باید با برقراری تماس با نمایندگی مراحل برطرف کردن و یا تعمیر آن را طی نمود.

* تصویر دوربین قطع و وصل می شود؛

برای رفع این ایراد می توان راه های زیر را بررسی کرد:

  1.    تغذیه دوربین ها تعویض شود.
  2. کانکتورهای BNC در هر دو محل اتصال دوربین مداربسته و ذخیره ساز دی وی ار، تست و در صورت نیاز تعویض گردد.
  3. درصورت عدم رفع اشکال، دوربین مشکل دارد و بایستی تعمیر و یا تعویض آن صورت گیرد.

 * دستگاه DVR اقدام به ضبط تصاویر نمی کند؛

  1.  در این باره ضن نخست به دستگاه دی وی آر است. بنابراین در صورتی که از درون دستگاه صدای غیرطبیعی ملایمی به گوش می رسد به احتمال زیاد هارد خراب شده است و باید تعویض شود.
  2. در مرحله بعد لازم است تا تنظیمات ضبط دوباره مورد بررسی قرار گیرد. دقت کنید که بهترین تنظیم، مربوط به حالتی است که دستگاه در ضبط دائم قرار داده شود چراکه تنظیم در حالت تشخیص حرکت، استهلاک سریعتر هارد را به دنبال خواهد داشت. ضمنا توصیه می شود تا از سری هارد دیسک های نظارتی در پروژه های خود استفاده کنید.
  3.   آداپتور DVR ضعیف شده و قادر به تامین جریان کافی جهت راه اندازی هارد دی وی آر نمی باشد که بهتر است با یک آدابتور ۵ آمپری جایگزین شود.
  4. اطمینان یابید که در قسمت تنظیمات دستگاه حالت بازنویسی یا OVERWRITE دی وی آر تیک خورده باشد (فعال باشد).
  5. در صورتی که که از صحت موارد فوق اطمینان یافتید، هارد دستگاه را درآورده و با یک دستگاه دیگر قرمت کنید. دقت کنید که کلیه اطلاعات نوشته شده روی هارد با فرمت کردن ازبین خواهند رفت. سپس هارد دیسک را دوباره در همان دستگاه قرار داده و تنظیمات ضبط از طریق منویDVR اعمال شود.
  6. در صورتی که موارد فوق سالم بودند دستگاه مشکل برنامه دارد و بایستی تعمیر یا تعویض گردد.

 * تاریخ دستگاه بعد از خاموش و روشن شدن ریست شده و یا بطور مداوم بعد از حدود ۲۸ ثانیه بطور خودکار ریست می شود؛

  1. باطری BACKUP دستگاه خراب شده است و باید تعویض شود.
  2. اگر با تعویض باطری مشکل برطرف نشد بایستی دستگاه به مرکز تعمیرات برود.

 * دستگاه DVR بطور متناوب ریست می شود؛

  1. آداپتور دی وی آر تعویض شود اگر مشکل برطرف نشد در اینصورت:

درب کیس دستگاه را باز کرده و هارد را از برد دستگاه جدا کنید (کابل تغذیه و دیتای هارد را از برد جدا کنید) اگر باز هم مشکل پابرجا بود،در اینصورت دستگاه DVR مشکل دارد و لازم است تا تعویض یا تعمیر گردد.

 * تصویر دارای نویز میباشد؛

  1. فیش BNC در نزدیک دستگاه یا دوربین مشکل دارد و باید تعویض شود.
  2. منبع تغذیه دوربین می تواند ضعیف شده باشد و یا توان کافی به دلیل مسافت زیاد تا دوربین، به آن نمی رسد.
  3. در مسیر کابل تصویر دوربین برق ۲۲۰ یا فشار قوی قرار گرفته است و انرژی مغناطیسی ناشی از آن، روی تصویر ایجاد اختلال می کند که لازم است تا مسیر کابل کشی چک شود.
  4. کابل تصویر دچار له شدگی در مسیر شده است و باید چک شود.
  5. درغیر این صورت کانال ورودی دستگاه مشکل دارد و باید دستگاه تعویض یا تعمیر شود.

 * خروجی AV دستگاه تصویر نمی دهد؛

  1. فیش BNC کابل خروجی چک شود.
  2. به دلیل قطع و وصل پی در پی فیش خروجی، پورت خروجی دستگاه معیوب شده و باید تعمیر شود.

 

عیب یابی سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP Camera):

مطالب مشروحه در بالا بیشتر در ارتباط با دوربین های مداربسته مبتنی بر بستر آنالوگ کاربرد دارد. اما در زیر قصد داریم تا در ارتباط با نحوه عیب یابی دوربین شبکه و برطرف کردن عیوب یک سیستم مداربسته مبتی بر آی پی (IP) را مورد بررسی قرار دهیم.

اگر بخواهیم بصورت تیتروار مراحل عیبیابی دوربینهای مداربسته تحت شبکه را بررسی کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. دوربین را ریست یا Reboot کنید.
  2. دوربین شبکه را پینگ کرده و آن را بیابید.
  3. جداول ARP را بررسی کنید.
  4. اطمینان از عدم وجود ناسازگاری ( Conflict) در شبکه مبتی بر IP.
  5. برق و اتصالات دوربین را مورد بررسی قرار دهید.
  6. کابل کشی شبکه را بررسی کنید.
  7. صحیح بودن کلمه و رمز عبور را بررسی کنید.
  8. نرم افزار (Firmware) دوربین شبکه و NVR را بروزرسانی کنید. (برای اطلاع از نحوه بروز رسانی ان وی آر می توانید این مقاله را ببینید).
  9. از پشتیبانی شرکت تولید کننده یا نماینده آن ها کمک بگیرید.
  10. دوربین را به تنظیمات کارخانه ای برگردانید.

و اما در ادامه سعی حواهیم کرد هر یک از تیترهای مربوطه را به تفصیل مورد تشریح قرار دهیم.

   √ ریبوت کردن یا ریست کردن دوربین مداربسته شبکه

 به عقیده بیشتر متخصصین سیستم های شبکه، “قانون طلایی” رفع عیب تجهیزات (Network) این است که پیش از دست زدن به هر عملی، دیوایس مربوطه را ریبوت نمود.

ریست کردن دوربین شبکه، ان وی آر و سرور دوربین های شبکه، به راحتی امکان خالی شدن کش و بازگشت تنظیمات بهینه دوربین شبکه و درنهایت متصل شدن دوباره نودهای آن شبکه خواهد بود. این گام ابتدایی ترین، آسان ترین و ارزان ترین کاری است که می توان قبل از هر اقدام دیگری آن را امتحان کرد بدون آنکه نیاز به تغییرات اضافه در سیستم شبکه و صرف زمان برای آن باشد. کافیست تغذیه دوربین یا سرور قطع و وصل شود و یا از طریق منون آن ها به ریست آن پرداخت، برای این منظور کافیست ۱۰ الی ۱۵ ثانیه صبر کرد و مجددا تغذیه آن را متصل کرد.

  √  Ping کردن آی پی و یافتن دوربین تحت شبکه

  Command Prompt را در ویندوز کلیک کنید تا صفحه دستورات مبتی بر DOS باز شود. پس از آن از دستور پینگ استفاده کنید تا متوجه شوید که اتصال به دوربین برقرار است یا خیر. اگر پاسخ Destination Host UnreachableRequest Timed Out یا  مواجه شدید احتمالا از طریق شبکه به دوربین دسترسی ندارید.

دلایل زیادی می تواند در ایجاد این ایراد نقش بازی کند، اولین دلیل می تواند قرار داشتن دوربین شبکه و کامپیوتر بر روی دو شبکه (Subnet) مختلف ناشی شود. اگر پاسخ های اتصالی صحیح دریافت می کنید، از یک مرورگر و یا نرم افزاری که تولید کننده دوربین برای اتصال در اختیار شما قرار داده، استفاده نمایید.

 

۳) جداول ARP را برای  رفرنس های متقابل آدرس هایIP و MAC بررسی کنید:

دانستن آدرس MAC یک سرنخ مهم برای پیدا کردن آدرس IP یک دوربین تحت شبکه است، که در جایی از دوربین که اغلب مواقع بدنه آن است چاپ شده است. نگه داشتن آدرس های IP و MAC دوربین های نصب شده با هدف رفع عیب کار مفیدی است. مشابه عمل پینگ کردن در دستورالعمل شماره ۲، دستور ARP می تواند برای نمایش آدرس های IP و MAC دستگاه های متصل به شبکه مورد استفاده قرار گیرد، کافیست در DOS تایپ کنید “arp-a”. می توانید IP آدرس دوربین را با دانستن آدرس MAC پیدا کنید، و برعکس.

۴) اطمینان از عدم وجود ناسازگاری های(کانفلیکت) IP:

مراقب باشید که دو دوربین با آدرس IP یکسان وجود نداشته باشد، زیرا این کار اغلب باعث می شود دسترسی شبکه به هر دو دوربین ناممکن شود. یک اشتباه تایپی ساده در هنگام وارد کردن آدرس IP، گیت وی یا ساب نت می تواند همه نوع خرابی را ایجاد کند. دستور ARP که در دستورالعمل شماره ۳ به آن اشاره شد می تواند در این کار به شما کمک کند.

۵) برق و اتصال دوربین را چک کنید:

در صورت امکان دوربین را چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که دوربین روشن است. اغلب دوربین ها چراغ های LED دارند که وضعیت روشن بودن دوربین و متصل بودن آن به شبکه و انتقال اطلاعات را مشخص می کند. خیلی وقت ها ممکن است این چراغ های LED داخل بدنه دوربین پنهان شده باشند. اگر برق دوربین از یک منبع خارجی تامین می شود(دوربین های بدون POE) در صورت خاموش بودن چراغ های LED منبع تغذیه برق را بررسی کنید.
اگردوربین دارای
POE است و برق ندارد، بررسی کنید که آیا به سوییچ  POE یا میداسپن متصل است یا نه. اطمینان حاصل کنید که قدرت توان الکتریکی مناسب را دریافت می کند، دوربین های مناسب برای فضای خارجی ساختمان که دارای گرم کننده یا فن هستند و دوربین های PTZ اغلب نیازمند High-POE یا POE+30W یا POE+60W هستند که از ۱۵ واتی که توسط اغلب سوییچ های POE استاندارد فراهم می شود بیشتر است و اغلب نیازمند میداسپن هایی با قدرت توان الکتریکی متفاوت هستند. بعضی از دوربین ها که به توانی بیش از ۱۵ وات نیاز دارند با این میزان توان روشن و متصل می شوند اما تصویر را انتقال نمی دهند و یا به دستورات PTZ پاسخگو نیستند.
خود سوئیچ
POE م می تواند ایجاد کننده مشکل باشد. بعضی از سوییچ های POE توان کافی برای تامین ۱۵ وات برای همه پورت ها را ندارند و اگر به حداکثر ظرفیت خود رسیده باشد نمی تواند به دوربین دیگری برق برساند. برای رفع عیب دوربین را به یک تزریق کننده POE یا میداسپن مناسب متصل کرده تا ببینید که آیا مشکل همین است یا نه.

۶) بررسی کابل کشی:

اگر چراغ های اتصال و/یا فعالیت چشمک نمی زنند احتمالا اشکال از کابل است. تعداد زیادی از اشکالات مربوط به اتصال مربوط به کابل کشی هستند. رفع عیب پایه IT تاکید زیادی بر بررسی کابل های انتقالی می کند. چون نتیجه حاصل از این مجموعه به اندازه ضعیفترین اتصال آن قدرتمند خواهد بود. چک کردن کابل های دیتا برای پیچ خوردگی، ساییدگی، اتصال و پایانه های بدیک گام بسیار اولیه رفع عیب است. اتصالات کابل و پچ پنلی که به صورت دستی و با عجله ایجاد شده باشند ممکن است دچار مشکل سیم های متقاطع و یا شل شدن اتصال دهنده ها شوند.
گاهی اوقات برقی که در کابل به یک دوربین
POE جریان پیدا می کند می تواند دوربین را روشن کند اما سیم های دیتا ممکن است متقاطع بوده و یا متصل نباشند و مانع از اتصال شبکه شوند. برای رفع عیب از یک تستر کابل برای بررسی سیم کشی استفاده کنید و یا از یک کابل خوب که می دانید سالم است برای وصل کردن دوربین استفاده کنیید و ببنید که اتصال برقرار می شود یا خیر. اگر از پچ پنل استفاده شده است، کابل پج پنل را بررسی کنید، این کار اغلب مورد غفلت قرار می گیرد.

۷) پسورد را بدانید:

اگر می توانید دوربین را پینگ کنید اما نمی توانید با VMS ، مرورگر وب یا برنامه جستجو کننده به آن متصل شوید، ممکن است علت آن نام کاربری یا کلمه عبور اشتباه باشد. از پسورد پیشفرض دوربین استفاده کنید. اگر اطلاعات کاربری پیشفرض کار نکرد احتمالا کسی آن ها را تغییر داده و برای اتصال لازم است که آن اطلاعات جدید را پیدا کنید.
به طور فزاینده ای تولیدکنندگان دوربین های آی پی کاربران را مجبور به تغییر کلمه عبور پیشفرض پس از اولین ورود می کنند. این کار امنیت را افزایش می دهد اما ریسک رفع عیب اشکالات را افزایش می دهد زیرا کلمه عبور پیشفرض دیگر کار نمی کند. اگر مشکوکید که شاید مشکل فراموش کردن کلمه عبور است یا طبق دستورالعمل شماره ۹ با تولید کننده ارتباط برقرار کنید و یا مطابق دستورالعمل ۱۰ دوربین را به تنظیمات کارخانه ای باز گردانید.

۸) بروز رسانی firmware:

اگر دوربین روشن می شود، بالا می آید و به صفحه وب دوربین دسترسی دارید اما مشکلات دیگری دارید(مانند قادر نبودن به اتصال به VMS)، firmware دوربین را با آخرین firmware موجود مقایسه کنید. اگر به روز نیست، شاید بخواهید بروز کردن آن را مد نظر قرار دهید. این کار گاهی مشکل را حل می کند اما ارتقاء firmware گاهی هم می تواند مشکلاتی ایجاد کند پس برای انجام این کار دقت کنید.

۹) قهرمان بازی در نیاورید و کمک بخواهید:

اگر همه راهکارهای قبلی را امتحان کردید و هنوز نتوانسته اید دوربین را به کار بیندازید، به وبسایت سازنده بروید و راهنمای رفع عیب آن مدل خاص را در آنجا پیدا کنید و اگر این کار هم به شما کمک نکرد با پشتیبانی فنی شرکت تئلید کننده تماس بگیرید. خیلی وقت ها آن ها “فوت و فن” های خاصی برای محصولاتشان دارند و می توانند از طریق اینترنت به کامپیوتر شما متصل شده اشکال را تشخیص دهند. از کمک گرفتن از آن ها نترسید، خیلی وقت ها تکنیسین ها ساعت ها وقت را برای یافتن مشکلی هدر می دهند که بخش فنی شرکت تولید کننده می تواند در چند دقیقه آن را رفع کنند.

۱۰) بازگرداندن دوربین به تنظیمات کارخانه:

بعضی ها این راهکار را موثرترین قدم برای برداشتن می دانند. برخلاف راهکار شماره ۱ که ریبوت کردن دوربین بود، بازگرداندن به تنظیمات کارخانه همه تنظیمات و پیکربندی ها را حذف می کند و دوربین را به تنظیمات اولیه کارخانه باز می گرداند. اغلب دوربین های تحت شبکه یک دکمه ریست/سوراخ سوزنی در پشت خود دارند که امکان بازگرداندن دوربین به تنظیمات پیشفرض را فراهم می کند.(نکته: این مسئله در مورد همه دوربین ها صادق نیست)
متاسفانه گاهی سیستم عامل دوربین های مداربسته ممکن است خراب شوند و یا تنظیمات در پیکربندی به وجود بیاید که می تواند باعث شود دوربین از کار بیفتد. بازگرداندن دوربین به تنظیمات پیشفرض آن را به نقطه مرجع ثابتی که پیکربندی مجدد می تواند از آن آغاز شود بر می گرداند. هرچند به محض اینکه دوربین را حالت به پیشفرض بر گردانید تمام تنظیمات و تاریخچه(history) آن که ممکن است برای عیب یابی آتی حیاتی باشد از دست خواهد رفت. بهتر است پیش از انجام این کار با پشتیبانی فنی مشورت کنید.

 

 

 

 

 


مطالب مرتبط:

.

دوربین مدار بسته تحت شبکه و عوامل مهم در انتخاب آن

نحوه نصب میکروفن در دوربین مداربسته شبکه (IP Camera)

نحوه تعویض کابل OSD (منو دار) در دوربین مدار بسته

راه حل برطرف کردن تصویر سیاه و سفید در DVR های ۳ و ۴ مگاپیکسلی

 

 

 

 

 

 

 

 


آموزش دوربین مدار بسته شبکه، AHD و انواع دیگر

پخش عمده و قیمت همکار دوربین مدار بسته،DVR و NVR