دوربین مداربسته و اصطلاحات آن

نصب دوربین مداربسته و فروش دوربین مداربسته

در زیر تعاریف و اصطلاحاتی از دوربین مداربسته آورده شده است. همچنین به صورت اجمالی و جمع بندی سعی شده تا چکیده آموزش های قبلی نیز در این پیج قرار گیرد و بنابراین با کلیک بر روی لینک های گذاشته شده در بین جملات و روی برخی از کلمات و هدایت به پیج خاص آن مطلب، می توانید به اطلاعات بیشتری در آن زمینه و در صورت نیاز دست یابید. بدیهی است که آموزش های جامع تر در قسمت مقالات آموزشی دوربین مداربسته وجود دارد.

.

  √   دوربین مداربسته (CCTV Camera)

  √   کاور دوربین (CCTV Camera Housing)

    پایه دوربین BASE)یا(CCTV Bracket

    نمایش دهنده تصویر monitor)یا TV)

  √   انتخاب کننده (CCTV switcher)

  √  کواد (CCTV Quad)

   ترکیب کننده یا مالتی پلکسر سیستم مداربسته (CCTV Multiplexer)

   ضبط کننده مداربسته (Recorder)

   کنترل کننده مداربسته (controller)

   کارتهای تصویر (capture card)

   تقویت کننده رادیویی در سیستم مداربسته (Booster)

   نظم یا مسیر دهنده دهنده ویدیویی که در دوربین های مداربسته تحت شبکه از آن ها اسفاده می شود (Video Router) 

     در زیر برخی از اصطلاحات اساسی و پایه ای که در نصب دوربین مداربسته به آن ها برخورد خواهید کرد آورده شده است. اغلب این عبارات را ممکن است در دیتا شیت های دوربین های مداربسته و یا حتی در مواردی در پشت خود دوربین ها ببینید ولی در هنگامی که بخواهید آموزش نصب دوربین مداربسته را به صورت حرفه ای فرا بگیرید و در اینترنت به دنبال جمع آوری اطلاعات به طور تخصصی تر در این حوزه باشید دانستن آن ها خالی از لطف نیست. 

A/D   :مبدل آنالوگ به دیجیتال یا همان (ADC (ANALOG TO DIGITAL CONVERTOR در سیستم مداربسته

ALPHANUMERIC    : وسیله قرار دادن نوشته روی تصویر که در DVRومولتی پلکسر کار برد دارد.

BACK – FOCUS    : تنظیم مکان لنز در رابطه با سنسور CCD در دوربینمدار بسته

B.W(WIDTH(BAND   : پهنای باند فرکانس که برای سیگنال ویدئویی معمولی ۵ مگا هرتز است.

BETAMAX    :فرمت ضبط ویدئویی شرکت SONYو رقیب VHS

CCD APERTURE    : سطحی از سنسوCCD که به نور حساس است.

CCIR  √  :انجمن رادیویی بین المللی برای استاندارد تلویزیونی اروپا

CDS : ( CORROLATED DOUBLE SAMPLING)  √    : تکنیکی در ایجاد ترکیب رنگ در بعضی از دوربین های CCD

CFA ( COLOR FILTER ARRAY ) : فیلترهای نوری که در دوربین CCD برای تولید ترکیب رنگ سیگنال ویدئویی استفاده می گردد .

CIE   : انجمن بین المللی نور که واحد و استانداردهای مربوط به نور را تعریف و ارائه می کند.

CHROMINANCE  √  : به اطلاعات رنگ سیگنال ویدئویی گفته می شود.

CONTRAST   : یکی از تنظیمات کیفیت تصویر . اختلاف بین روشن ترین و تاریک ترین نقطه تصویر

D/A   : مبدل سیگنال دیجیتال به آنالوگ .

DARK CURRENT  √   : نشت سیگنال از CCD در نبود نور که ایجاد نویز (dark noise) می کند .

DMA ( DIGITAL MICRO MIRROR)   √  : یک تکنولوژی جدید ساخت سنسور ویدئویی که از تعداد زیادی آینه مینیاتوری روی چیپ استفاده می شود.

DUPLEX  √  :سیستم ارتباطی که اطلاعات را در دو جهت رفت و برگشت مبادله می کند. در سیستمهای CCTV معمولاً به امکان ضبط و پخش با هم به صورت مولتی پلکس گفته می شود.

D.S.P   : مدار الکترونیکی پردازنده سیگنال دیجیتالی

DV-MINI   : یک فرمت ضبط صدا و تصویر جدید که اکثراً در هندی کم استفاده می شود.

D-VHS    : استاندارد جدید ارائه شده توسط JVC برای ضبط سیگنال دیجیتالی روی VHS

EBU  √   : اتحادیه پخش برنامه های اروپایی

EIA   : انجمن صنعتی الکترونیک

FCC   : کمسیون ارتباطات فدرال آمریکا

FIELD    : تعداد نصف خطوط فریم را گویند در سیستم CCIR/PAL تعداد فیلدها ۵۰ عدد در ثانیه و درسیستم EIA /NTSCتعداد فیلدها ۶۰ عدد در ثانیه است.

FRAME STORE   : وسیله الکترونیکی شماره گذاری و ذخیره فریم های تصویر.

FRAME SWITCHER  √  : نام دیگر مالتی پلکسر ساده است.

FRAME TRANSFER  √   : یکی از سه اصل یا روش انتقال شارژ از چیپ CCD می باشد دو روش دیگر عبارتند ازFRAME-INTERLINE , INTERLINE

FRAME    : در سیستم CCIR/PAL ازترکیب ۶۲۵ خط ودر سیستم EIA /NTSC از ترکیب ۵۲۵ خط یک فریم ساخته می شود سیستم پال ۲۵ فریم بر ثانیه و سیستم NTSC نیز ۳۰فریم بر ثانیه دارد.

GAMMA  √  : این مشخصه برای تصحیح اختلاف بین پاسخ خطی دوربین و پاسخ غیر خطی مانیتور تعریف می شود . مثلاً مقدار نمایی گاما برای مونیتور تک رنگ ۲/۲ است لذا دوربین باید روی ۲٫۲/۱یعنی ۴۵/۰ تنظیم شود.

HAD : یک نوع سنسور CCD است که طرح لایه ای دارد و سطح نویز درآن بسیار پایین است.

HD-DTV  √  : استاندارد آینده پخش برنامه های تلویزیونی با رزولوشن بالا ( ۲۰۰۰× ۱۰۰۰ پیکسل )

HUM  √  : نویز روی فرکانس اصلی را گویند.

HYPER-HAD  √   : تکامل یافته چیپ CCD HAD

ILLUMINATION  √   : به مقدار روشنایی تصویر اشاره دارد. حداقل روشنایی لازم برای دوربین های معمولی چند دهم لوکس و برای دوربین های دید شب چند صدم لوکس می باشد.

I/0    : ورودی و خروجی که در دی وی آر DVR ها می توانیید آن را مشاهده کنید.

I/P  √  : ورودی

IEC  √  : انجمن بین المللی برق

INSERTER  √  : وسیله ای برای گذاشتن متن روی تصویر.

INTERFERENCE  √   : تداخل ناشی از میدان الکتریکی یا الکترومغناطیسی سایر وسایل روی سیگنال

IP  √  : درجه حفاظت بدنه یک وسیله را در برابر عوامل خارجی به صورت عدد بیان می کند.

IR  √  : نور مادون قرمز

ISDN   : شبکه تلفن جدید با سرعت انتقال داده ۶۴ کیلو بایت بر ثانیه

ITU    : اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور

JPEG   : فرمت عکس

LINE-LOCKED  √   : در سیستم های CCTV به چند وسیله گفته می شود که با فرکانس منبع تغذیه مشترک ( ۵۰یا ۶۰ هرتز) تغذیه می شوند و از نظر فرکانس فیلد قفل شده اند .

LUMINANCE  √  : اطلاعات سیگنال ویدئویی در مورد روشنایی تصویر را گویند.

MOD: حداقل فاصله شی از لنز را گویند که برای لنز های زوم حدود یک متر و برای لنزهای فیکس خیلی کمتر است. ( به طول فاصله کانونی لنز بستگی دارد )

MOIRE PATERN  √   : نویز در تصویر حاصل از CCD در فرکانس های بالا

NBS  √  : اداره ملی استاندارد در آمریکا

ND FILTER  √   : یک نوع فیلتر نوری که مقدار نور را بدون بر هم زدن تعادل رنگ تقلیل می دهد.

NIT   : یکی از واحد های نوری

NTSC   : سیستم رنگی و استاندارد رنگی در آمریکا، کانادا ، ژاپن و چند کشور دیگر.

OIP   : خروجی

OBJECTIVE  √  : جلویی ترین قسمت لنز

OCULAR    : نزدیکترین قسمت لنز به CCD

PAL    : سیستم تلویزیون رنگی اروپا

PHOT   : واحد نوری معادل ده هزار لوکس

POTS  √   یا PSTN: یکی از سیستم های تلفن

PRINCIPEL POINT  √  : مرکز عدسی

PTZ SITE DRIVER    : یک قسمت از سویچر ماتریسی کد سیگنال هایی کد دار کنترلی مربوط به کنترولر و DVR یا مولتی پلکسر را در یافت می کند.

RETMA  √   : نام دیگر EIA

   سیگنال RF : سیگنال رادیویی که به طیف تا ۳۰۰ گیگا هرتز تعلق دارد .

RS-232   : یک فرمت ارتباط دیجیتالی که فقط نیاز به دو سیم دارد .

RS-485  √  : شکل پیشرفته تر ارتباط دیجیتالی که می تواند تا ۳۲ دریافت کننده را در مقصد پوشش دهد.

S/N RATIO    : نسبت سیگنال به نویز که بر حسب DBبیان می شود .

SCOTOPIC VISION    : سطح نور زیر۲-۱۰ لوکس که برای چشم قابل دیدن نیست .

SIMPLEX    : درcctv به یکی از دو روش مولتی پلکسی اشاره دارد که اطلاعات فقط در یک جهت قابل انتقال است (بر خلاف DUPLEX) مثلاً فقط امکان ضبط یا پخش در یک زمان باشد .

SMEAR    : خطوط عمودی به صورت نویز در محل های بسیار روشن تصویر حاصل از CCD

SMPTE   : انجمن مهندسین تلویزیون و تصاویر متحرک

SPLIT SCREEN   : به صفحه نمایش چند تکه شده می گویند

S-VHS   : یک فرمت ضبط ویدئویی است که رزولوشن افقی ۴۰۰ خط دارد .

TBC   : همزمان سازی سیگنال های مختلف بر اساس زمان

TDG   : ایجادکننده تاریخ و زمان روی تصویر

TELEMETRY   : سیستم کنترل از راه دور اطلاعات دیجیتالی کد دار

TERMINATION   : اتصال انتهای کابل را به یک کانکتور می گویند .

VDA   : یک آمپلی فایر سیگنال تصویری با یک ورودی وچند خروجی

VHS : ( VIDEO HOME SYSTEM) سیستم ویدئویی خانگی

VIDEO MATRIX SWITCHER : وسیله ای برای انتخاب بیش از یک دوربــین ، VCRیا چاپگر ویدئویی و امثال آن که قدرتمندتر از سویچرهای معمولی است .

VITS   : سیگنال تست با شکل خاص که در سیستم پال در خطوط نامرئی ۱۷و۱۸و۳۳و۳۳۱ جا زده می شود.

VMD ( VIDEO MOTION DETECTOR) : سیستمی که در برابر تغییر نور یا جابه جایی و حرکت سیگنال آلارم ایجاد می کند .

VS  √   : سنکرونیزاسیون عمودی ( در مقابل آن HSسنکرونیزوسیون افقی )

W-VHS   : استاندارد جدید ضبط ویدئویی ارائه شده توسط JVC

Y/C    : یک فرمت ویدئویی که اطلاعات روشنایی تصویر و رنگ تصویر در آن به صورت جداگانه فرستاده می شود . این فرمت در S-VHSوجود دارد.

.

مشخصه های دوربین مداربسته

 

       در دوربین مداربسته CCD   

CCD سی سی دی مخفف شده عبارت Charged Coupled Device است. CCD یک سنسور یا حسگر الکترونیکی محسوب می‌شود که از تعداد زیادی دیودهای بسیار کوچک و حساس به نور تشکیل شده که هر دیود بر روی چیپست CCD تولید کننده ولتاژیست که با نور دریافتی دقیقا تناسب مستقیم دارد. هر دیودی که در معرض نور قرار نگیرد ولتاژی تولید نخواهد کرد و به طبع آن، این عدم ولتاژ به معنای رنگ سیاه تلقی خواهد شد. عینا بیشترین نور بیشترین ولتاژ را حاطل می شود که این بیشترین ولتاژ به عنوان رنگ سفید در نظر گرفته می‌شود. سطوح نور ی بین بازه این ماکزیمم و مینیمم نیز ترکیبات مختلفی از خاکستری و طوسی را تشکیل می‌دهند که نهایتا به تولید تصاویری گویا می انجامد. در دوربین‌های رنگی سیگنال‌های مربوط به رنگ‌ها نیز به همراه میزان نور دریافت می‌شود.

.

Sensitivity   یا حساسیت

یکی از مشخصه هایی که به عقیده بسیاری از صاحب نظران برای انتخاب دوربین بسیار مهم است میزان حساسیت آن است. حساسیت یک دوربین مداربسته، نمایشگر میزان نوری است که دوربین برای ایجاد تصویر احتیاج دارد. هرچه میزان حساسیت دوربین بیشتر باشد به نور کمتری برای ایجاد تصویر نیاز است.

.

•   نسبت سیگنال به نویز (Signal to noise ratio (S/n

همانگونه که از نام این خصوصیت بر می آید نسبت مقادیر سیگنال‌های تصویر و نویز موجود در یک تصویر تولید شده را نمایش می‌دهد. نویز بر روی تصویر ایجاد شده به صورت خال هایی برفک شکل، مشخص میشود و موجب پایین آمدن قابلیت تشخیص در تصاویر نمایش داده شده بر روی نمایشگر و مخصوصا پس از ضبط تصاویر دوربین مداربسته خواهد شد. واحد نشان دهنده این نسبت s/n دسیبل است که با dB نمایش داده می شود. البته این شاخصه ممکن است به صورت یک نسبت نیز مشخص شود. جدول زیر میزان معادل دسیبل به نسبت سیگنال به نویز را بر برای چند عدد به عنوان نمونه نشان می‌دهد.

dB نسبت
۱۰۰ ۱۰۰,۰۰۰:۱
۶۰ ۱,۰۰۰:۱
۵۰ ۳۱۶:۱
۴۰ ۱۰۰:۱
۳۰ ۳۲:۱
۲۰ ۱۰:۱
۱۰ ۳:۱
 

برای مثال میزان ۴۰ دسیبل گویای نسبتی ۱۰۰ به یک را نشان می‌دهد به این معنا که نویز تولید شده صد برابر کمتر از سیگنال تصویر ایجاد شده است و یا بر عکس. از آنجایی که احتمالا شما هیچ پیش فرضی از میزان مناسب s/n ندارید در جدول زیر این نسبت ها را در قالب چندین عدد و مثال با هم مقایسه می‌کنیم.

 

dB S/N نسبت

کیفیت تصویر

۶۰ dB ۱,۰۰ ۰ عالی, هیچ نویز قابل تشخیصی وجود ندارد
۵۰ dB ۳۱۶

خوب, کمی نویز در تصویر وجود دارد اما کیفیت خوب است

۴۰dB ۱۰۰ معقول, تصویر نسبتا خوب است اما همه جزئیات مشخص نیست
۳۰ dB ۳۲ تصویری ضعیف است با حجم زیادی از نویز
۲۰ dB ۱۰ تصویر غیر قابل استفاده است

.

.

  Automatic gain control    کنترل بهره به صورت خودکار    (AGC)     

زمانی که نور ورودی کمتر از حد مورد نیاز برای ایجاد تصویر در دوربین می‌شود مکانیزم AGC به طور خودکار وارد عمل شده و تقویت سیگنال ورودی را باعث می شود. این تقویت تا جایی انجام می‌گردد که سیگنال ورودی به حد استانداردی برای تشکیل تصویر برسد. از طرفی این تقویت سیگنال ورودی موجب اضافه شدن نویز در تصویر نیز خواهد شد و به این ترتیب کیفیت تصویر دوربین در نور پایین به شدت افت می یابد که با توجه به نوع تقویت کنندگی در عملکرد AGC میزان نویز تولیدی در نور کم می‌تواند متفاوت باشدو هرچقدر که روی این مشخه بیشتر کار شده باشد تصاویری بهتر را در خروجی خواهیم داشت.

.

•   وضوح دوربین مداربسته (تی وی لاین یا مگاپیکسل)

وضوح برای یک دوربین مداربسته عبارت است تعداد تی وی لاین‌هایی (TV line) که دوربین در یک تصویر نمایش داده می شود. البته این موضوع برای سیستم مداربسته آنالوگ بوده ور سیستم دیجیتال دوربین مداربسته از واحد مگاپیکسل برای این مشخصه استفاده می شود.

.

•   سطح نور در دوربینمداربسته

انتخاب دوربینی که قادر باشد تا در شرایط کم نور نیز به خوبی عمل ایجاد تصویر مناسب را انجام دهد بسیار مهم است. حداقل‌ روشنایی لازم برای عملکرد دوربین را معمولا با واحد لوکس LUX بر روی آن ذکر می‌کنند. اگر با واحد لوکس برای اندازه گیری نور اشنایی ندارید به طور خلاصه به میزان نور در برخی مکان‌ها در زیر اشاره ای داریم که می تواند تجسمی خوب را برای شما از آن ایجاد کند:

سطوح نمونه نور به این صورت هستند:

⇐  نور کامل خورشید در تابستان: ۵۰۰۰۰ لوکس

 نور گرفته روز: ۱۰۰۰۰ لوکس

 نور استاندارد محیط‌های ۵۰۰ لوکس

 سپیده دم یا غروب: ۱-۱۰ لوکس

 نور استاندارد خیابان‌های اصلی: ۳۰ لوکس

 نور استاندارد خیابان فرعی: ۱۰ لوکس

باید به این نکته همیشه توجه داشت که در مکان هایی که دارای محدودیت‌های نوری هستند، انتخاب هر دوربینی که بتواند تصویری را نشان دهد به هیچ عنوان مناسب نخواهد بود بلکه اصل طلایی برای انتخاب دوربین مناسب در نور کم اینست که دوربینی را انتخاب کنیم که حداقل نور ذکر شده برای آن حدود یک دهم نور محل مورد نظر باشد. باید توجه داشته باشید که بیشتر دوربین‌ها می‌توانند در محیط‌هایی که دارای نور زیادی هستند نیز به خوبی کار کنند (البته به شرطی که منبع نور به طور مستقیم در دید دوربین ها قرار نگرفته باشد) ولی این روی سخن ما مناسب زمانی است که دوربین نور کافی را برای تشکیل تصویر مناسب در خروجی خود دریافت نمی‌کند.

حساسیت دوربین‌های مخفی مینیاتوری با لنزهای پین هول (pin hole) مقدار ۰٫۱ لوکس ذکر می‌شود و در این صورت این دوربین باید بتواند با نوری حدود یک چهارم نور مهتاب کار کنند اما واقعیت این است که این دوربین‌ها دارای یک ضریب دهانه با مقدار تقریبی ۴ نیز می باشند که موجب می شود تا این دوربین‌ها حداقل به نور تقریبی ۱ لوکس برای تشکیل تصویر نیاز پیدا کنند، پس همیشه توجه کنیدد که مقدار نور لازم برای دوربین همیشه بیشتر از حداقل میزان ذکر شده بر روی دوربین باید در نظر گرفته شود.

.

•   سوئیچر (Switcher) سیستم مداربسته

سوئیچر دستگاهی بوده است! که می‌توان به وسیله آن تصاویر دوربین‌های امنیتی متفاوت را به طور نوبتی و پشت سر هم بر روی نمایشگر دوربین مداربسته نمایش داد. خروجی نمایش داده شده را نیز قابلیت ضبط شدن دارد.

.

•   کواد (Quad splitter) در سیستم مدار بسته

کواد دستگاهی است که از قابلیت نمایش دادن چهار تصویر همزمان بر روی مانیتور دوربین مداربسته برخوردار است. از این دستگاه‌ زمانی استفاده می‌شود که نیاز به نمایش چندین (حداکثر چهار تصویر همزمان روی یک صحنه) تصویر بر روی مانیتور مداربسته باشد. این دستگاه‌ها نیز مانند سوئیچر تنها می‌توانند تصویر نمایش داده شده بر روی مانیتور را نمایش دهند و در واقع نسل بعدی آن است. به این نکته نیز دقت داشته باشید که در کواد انتقال صدا را نخواهیم داشت که این بعه دلیل تداخل اصوات با یکدیگر می باشد.

.

•   تغذیه و برق دوربین‌های مداربسته

در یک سیستم مداربسته تغذیه دوربین‌ها می‌تواند به چند صورت انجام گیرد. تغذیه مرکزی و تغذیه مجزا. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

.

سیستم تغذیه مرکزی این امکان را برای نصب کننده موجب می شود که تغذیه همه دوربین‌ها را از یک محل کنترل کند. همچنین شما می‌توانید برای دوربین‌ها از یک UPS یا برق اظطراری استفاده کنید. اما عیب بزرگ آن این است که در صورت بروز عیب در منبع تغذیه همه دوربین‌ها از کار می‌افتند و تصویر همگی از دست خواهد رفت که البته برای این موضوع نیز راه کارهایی وجود دارد. همچنین در صورت بروز اتصالی ممکن است منبع تغذیه اصلی آسیب ببیند و در این صورت باید هزینه بیشتری را پرداخت. در چنین سیستمی طول کابل کشی نیز افزایش می‌یابد چراکه باید از هر دوربین یک سیم تغذیه هم به منبع تغذیه (که معمولا در محل نمایش تصاویر قرار دارد) رسانده شود.

در سیستم تغذیه مجزا برای هر یک از دوربین‌ها یک پاور دوربین مداربسته ی مجزا در نظر گرفته می‌شود. در این حالت در صورت بروز مشکل تنها همان دوربین از مدار خارج می شود و یا یک منبع تغذیه آسیب می‌بیند و از عیوب این روش نیز عدم امکان کنترل تغذیه دوربین‌ها از یک محل است.

.

•   ضبط تصاویر دی وی آر و دوربین های مداربسته

مرحله بعدی تکامل یک سیستم مداربسته امکان ضبط تصاویر است. در گذشته برای ضبط تصاویر از یک Video Recorder استفاده می‌شد که به طور مجزا به سوئیچر وصل شده و تصاویری را که بر روی مانیتور دوربین مداربسته نمایش داده می‌شد را ضبط می‌کرد.

امروز دی وی آر ها و سیستم‌های Stand alone این امکان را بوجود آورده اند که تمامی کنترل‌های مربوطه را به انضمام امکان ضبط تصاویر با یک دستگاه به دست آورید که کاهش نسبی هزینه، پیچیدگی و حجم سیستم مداربسته را به دنبال دارد.

.

انواع دوربین مداربسته از لحاظ کاربرد و شکل ظاهری

 

 ←  دوربین های مداربسته صنعتی ثابت :

دوربین های صنعتی یا باکس در مارک ها و نوع ها و قیمت های متفاوت در بازار موجود می باشد. اکثرا دوربین بدون لنز می باشد که لنز مربوطه بنا به نیاز باید تهیه و نصب گردد.

کیفیت دوربین از تعداد خط تصویر که ایجاد می کند مشخص می گردد. که به TVlineگفته می شود که کیفیت های مورد قبول از ۳۵۰ TVL شروع شده و بهترین کیفیت ۱۲۰۰ TVL می باشد( تا زمان نگارش این مقاله ) دوربین های فوق صرف نظر از اینکه سیستمی که در داخل آن وجود دارد که دیجیتال و یا آنالوگ باشد خروجی تصویر آنالوگ ۷۵ hertzبرای ما می دهد که سیگنال های تولید شده توسط کابل Coaxial (تصویر) به محل ضبط تصاویر انتقال داده می شود. برخی از دوربین های پیشرفته خود دارای منوی تنظیمات نیز می باشند که بصورت دیجیتالی روشنایی وضوح و رنگ و قابل تنظیم در دوربین نیز می باشد. البته این نوع دوربین ها به مراتب گرانتر می باشند.

این دوربین ها کاربرد زیادی دارند که در محیط های داخلی و تمیز از پایه کوچک دوربین و در محیط های بزرگ و بیرونی جهت محافظت از گرد و غبار و رطوبت داخل کاور قرار داده می شود. دوربین های جدید قابلیت دید در شب را نیز دارا می باشند دید در شب با علامت D/Nنشان داده می شود. دید در شب به حالتی اطلاق میگردد که با حداقل نور و یا با کمک نور مادون قرمز (نامرئی) در محل های کاملا تاریک قابلیت تصویر برداری را دارا می باشند ( بصورت سیاه و سفید)

.

 ←  دوربین های مداربسته دید در شب :

این دوربینها در انواع محیطها کارایی دارند از خصوصیات این دوربینها به دید در شب بودن آنها می توان اشاره کرد و نیاز به لنز ندارد ، بعضی از مدلها قابلیت تنظیم لنز و زوم کردن سه برابر اپتیکال را نیز دارا می باشند ولی مدلهای کوچک آن از قبل تنظیم شده می باشد. تعداد LED های موجود بر روی آن قدرت پروژکتور آن را نشان می دهد که حداکثر تا ۳۵ متر را می توانند پوشش دهند، این پروژکتور هیچ گونه نور مرئی ( قابل دیدن نیست) ندارند به جزء قرمز شدن خیلی ضعیفled ها در شب ولی برای دوربین بسیار کاربرد دارد.

این دوربینها صورت خودکار در هنگام شب و یا تاریکی به حالت دید در شب سوئیچ می شوند و در روز و روشنایی بصورت رنگی تصاویر را نشان خواهد داد . این دوربین ها خود در برابر آب و خاک و گرد و غبار عایق می باشند و بطور پیش فرض نیازی به کاور محافظ ندارند منبع تغذیه این دوربین ۱۲ ولت ۲ آمپر و خروجی تصویر ۷۵ هرتز می باشد. این دوربین ها هم در کیفیتهای متفاوتی در بازار وجود دارد. ۵۲۰ TVL  به بالا کیفیت خوبی محسوب می شود.

.

 ←  دوربینهای مداربسته مخفی سوزنی و پین هول :

دوربین های مخفی مینیاتوری در ابعاد کوچک طراحی شده و قابل استفاده در محیط هایی که بطور نا محسوس باید تحت نظارت باشد مورد استفاده قرار می گیرد . این دوربین ها از منبع تغذیه ۱۲ ولت استفاده میکند و انواع بی سیم و یا با سیم در بازار موجود می باشند.

.

 ←  دوربین مدار بسته دام سقفی که دو نمونه ساده و دید در شب دارد :

این دوربین های دام دارای محفظه ای شیشه ای جهت جلوگیری از گرد و غبار بصورت حبابی طراحی شده است این دوربین ها بر روی سقف نصب میگردند و در انواع مدل های معمولی و دید در شب در بازار موجود می باشد. از این دوربین ها در محیط اداری و منازل بیشتر کاربرد دارد. این دوربین ها ثابت بوده و قابل تنظیم بصورت ۳۶۰ درجه افقی و ۹۰ درجه عمودی می باشند. این دوربین ها نیز در کیفیتهای مختلفی در بازار موجود می باشد.

.

 ←  دوربین مداربسته SPEED DOME یا دوربین های چرخشی و گردان و یا دوربین مداربسته زوم دار:

یکی از پیشرفته ترین دوربین های موجود در حرفه دوربین مداربسته، دوربین گردان می باشد که انواع مختلفی دارد.

این دوربین ها قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه افقی و ۹۰ درجه عمودی از راه دور می باشند و حتی قابل برنامه ریزی جهت اجرای دستورات از پیش تعریف شده می باشد این دوربین ها از طریق کیبورد های مخصوص به خود و یا از طریق کامپیوتری و یا خروجی RS232 دستگاه های DVR قابل کنترل و برنامه ریزی می باشند.

این دوربین ها بسته به نوع آن از قدرت زوم اپتیکال و سرعت چرخش متفاوتی برخوردار می باشند که معمولترین و متداولترین آنها از زوم اپتیکال ۲۲x و بیشتر برخوردار می باشند که در خطوط تولیدی و یا محوطه های بزرگ جهت استفاده و مکمل از چندین دوربین از این دوربین ها استفاده می شود.

 ←  دوربین مداربسته فشنگی

این دوربین ها در بازار به ندرت یافت می شوند و دارای کاربری هایی جهت مصارف بیرونی به جهت ضد آب بودنشان هستند.

دوربین مداربسته تحت شبکه IP Camera آی پی کمرا و برخی از مشخصات آن ها

 

  º  رزولیشن یا تفکیک پذیری دوربین تحت شبکه مدار بسته

متفاوت از دوربین‌های آنالوگ که رزولیشن آنها با تی وی لاین (TVL) مشخص می‌شد (تعداد خطوط افقی موجود در تصویر) در دوربین‌ها تحت شبکه رزولیشن به پیکسن عنوان می‌شود.

به عنوان مثال ۵۴۰ تی وی لاین در یک دوربین آنالوگ با رزولیشن ۷۵۲x582 برابری می‌کند (که در نوع آنالوگ رزولوشن نسبتا بالایی به شمار می‌رود)

استفاده از دوربین‌های ۲ و ۳ مگاپیکسلی به صورت دوربین‌های شبکه به سرعت رایج شده و این دوربین‌ها می‌توانند تصاویری به مراتب بهتر از دوربین‌های آنالوگ ارائه دهند.

امروزه حتی دوربین‌های شبکه با روزلیشن ۱۶ و ۲۰ مگاپیکسر نیز وجود دارد. این دوربین‌ها می‌توانند تصاویر را با تمام جزئیاتشان نمایش دهند. از این دوربین‌ها معمولا برای مشاهده محیط‌های پهناور استفاده می‌شود.

.

  º  عملکرد دوربین مداربسته شبکه در نور کم

دوربین‌های مداربسته شبکه اولیه عملکرد مناسبی در نور کم نداشتند و مکانیزم جبران‌ سازی آنها نیز باعث کاهش تعداد فریم‌ها در تصویر می‌شد که به یک تصویر بی کیفیت و نامنظم می‌انجامید.

اما دوربین‌های شبکه امروزی می‌توانند تصویر نسبتا مناسبی را حتی در نور با لوکس کمتر نیز ارائه کنند و از نور موجود استفاده مناسب را بکنند و ۲۵ فریم در ثانیه را در هر شرایطی ایجاد کنند.

.

  º  عملکرد خود دوربین در شبکه

یکی از نگرانی‌های مهم مسئولان شبکه در مورد استفاده از دوربین‌های تحت شبکه تاثیر آنها بر روی شبکه و کاهش سرعت آن ها به دلیل مشکلات زیر ساختی شبکه است. چراکه به ویژه در دوربین رزولیشن بالا حجم زیادی از اطلاعات مربوط به دوربین باید در لحظه در شبکه جابه جا شود و با توجه به پهنای باند محدود شبکه این می‌تواند موجب ایجاد اختلال و داون شدن در شبکه نیز شود.

با این حال شبکه‌های گیگابایتی امروزی می‌توانند به راحتی نصب این دوربین‌ها را پشتیبانی کنند و در صورت ایجاد اختلال باید ظرفیت شبکه را افزایش داد. روش دیگر برای جلوگیری از ایجاد اختلال در شبکه استفاده از کابل‌های داده و عدم نصب مستقیم دوربین‌ها به شبکه است به طوری که تصاویر دارای شبکه خاص خود در سیستم باشند.

.

Power over Ethernetمشخصه دوربین تحت شبکه و POE  º  

امروزه برخی از دوربین‌های مداربسته تحت شبکه دارای این قابلیت هستند. توسط پی او ای دوربین شبکه می‌توانید دوربین را با همان کابل شبکه نیز تغذیه کنید و این یعنی حذف یک کابل اضافه جهت تغذیه دوربین تحت شبکه می باشد.

پیشرفت‌های جدید این امکان را فراهم آورده که تجهیزات پر مصرف تر مانند دوربین‌های با قابلیت PTZ یا به اصطلاح پن تیلت و زوم را نیز بتوان با همان کابل واحد نیز هدایت کرد. در مقایسه با دوربین‌های آنالوگ که به یک کابل جداگانه برای تغذیه نیاز داشتند این قابلیت موجب صرفه جویی در زمان و هزینه کابل کشی خواهد شد. البته در همان سیستم مداربسته آنالوگ نیز پیشرو های این صنعت به دنبال راه کارهایی جهت نیل به این هدف می باشند.

.


انتقال تصاویر دوربین مداربسته شبکه و آنالوگ روی موبایل و کامپیوتر

برای ضبط تصاویر در سیستم مداربسته آنالوگ، یا از کارت دی وی آر DVR استفاده می شود و یا از دستگاه DVR، در صورتی که از کارت DVR جهت مشاهده تصاویر استفاده شود، انتقال تصویر دوربین مداربسته نیز در هر دو مورد امکان پذیر است و در کمترین زمان ممکن در صورتی که شخص دارای تخصص کافی باشد می تواند از پس آن برآید و صورت می پذیرد.

برای اجرایی کردن انتقال تصویر دوربین مداربسته، شما نیاز به یک خط اینترنت ADSL با سرعت مناسب برای انتقال هر چند تعداد تصویر می باشید. و همچنین جهت معتبر بودن این انتقال و دسترسی سریع به تصاویر دوربین ها، نیاز به یک آیپی معتبر که همان IP Valid می باشد، دارید.

روش تنظیم دستگاه دی وی آر جهت انتقال تصویر:

همانند روش گفته شده برای ارتباط دستگاه DVR و کامپیوتر، همان مراحل را باید به ترتیب برای تنظیم دستگاه انجام دهید. یعنی باید IP دستگاه را تعیین کنید و سپس مابقی مراحل ذکر شده.

روش تنظیم مودم ADSL :

پس از تنظیم IP دستگاه که ما به طور پیش فرض ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ در نظر میگیریم، در این مرحله باید ADSL را جهت ارتباط با دستگاه و دریافت و ارسال اطلاعات آن بر روی اینترنت، تنظیم شود.

مودم ADSL را با کابل شبکه یا کابل USB به کامپیوتر وصل کرده (ارتباط مودم باید از دستگاه قطع شده باشد) و سپس IP مودم ADSL را در صفحه اینترنت اکسپلور “آی ای” وارد نمایید تا صفحه تنظیمات مودم نمایان گردد و سپس بقیه مراحل ذکر شده در آموزش دوربین مداربسته قبلی را طی نمایید.

 
 

  آموزش بازاریابی دوربین مداربسته و فروش دوربین و تجهیزات مداربسته

اگر قصد دارید نصب دوربین را به عنوان یک شغل برای خود انتخاب کنید باید بدانید که چگونه مشتریان خود را در بازار پیدا کنید و چگونه از طریق مشتریان سابق خود به مشتری‌های جدیدی برسید. این روزها کار کردن در زمینه دوربین مداربسته به علت بالا رفتن رقابت در این حوزه سخت شده و برای دوام آوردن در این بازار فوق‌العاده رقابتی حتما باید برنامه خوبی برای بازریابی خود داشته باشید.

اولین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم آن است که هرگز منتظر مشتری نباید بمانید. شما خودتان باید مشتری خود را ایجاد کنید. بسیاری از مالکان و مغازه‌ داران به علت اطلاعات پایین, ضرورت استفاده از این سیستم‌ها را نمی‌دانند چه سیستم دوربین مداربسته یا سیستم اعلام سرقت و یا سیستم های حفاظتی دیگری چون اکسس کنترل و یا گیت های فروشگاهی و این دقیقا همان کاریست که شما باید برای بازاریابی انجام دهید. پس مرحله اول آگاه ساری تعداد زیادی از مردم از مزایای این سیستم است. برای این حرکت نیز بهترین راه مراجعه حضوری به محل‌هایی که به نظر شما نصب دوربین در آنها لازم است. به این نکته هم باید اشاره کنم که احتمالا تنها یک درصد از این افراد مشتریان شما خواهند بود پس انتظار بالایی نداشته باشید. هرچه تعداد مراجعات خود را افزایش دهید احتمال یافتن مشتری برای شما بیشتر خواهد بود.

در طول صحبت با مشتری مهمترین نکته ایجاد حس اعتماد در مشتری است. نیازی نیست به تمام واقعیت‌ها و مشکلات پس از نصب دوربین اشاره کنید ولی در مقابل هر ۳ مزیت گفتن یک عیب کوچک اعتماد مشتری به شما را افزایش می‌دهد. البته همیشه استفاده از دوربین ها و تجهیزات با کیفیت تر می تواند جایگاه خوبی را برای شما ایجاد نماید و ممکن است که استفاده از کالاهای مرغوب برای شما در ابتدا سود آوری کمتری داشته باشد اما این را نیز در نظر رداشته باشید که کار خوب یعنی مشتری های بیشتری که از جانب کارهای قبلی شما به شما ارجاع داده می شوند.

داشتن کارت ویزیت مناسب یک نکته بسیار مهم دیگر است. کارت ویزیتی که روی آن شرح کوتاهی از فعالیت‌های خود را داشته باشید. باید حداقل یک یا دو شماره ثابت نیز برای تماس ارائه کنید. در طراحی کارت ویزیت خساست به خرج ندهید. کارت ویزیت شما باید طوری باشد که مطمئن شوید پس از رفتن‌تان سر از زباله دان در نخواهد آورد. استفاده از رنگ‌هایی مثل سفید, اخرایی و نارنجی توصیه شخصی من است البته برای این کار بهتر است با افرادی که در این زمینه فعال و صاحب نظر هستند صحبت کنید.

توجه داشته باشید که از مشتری گدایی نکنید فقط لازم است که محصول خود را معرفی کنید. نیازی نیست سعی کنید او را متقاعد کنید که استفاده از این سیستم لازم است فقط به مزایای آن اشاره کنید.

متاسفانه بیشتر افرادی که در زمینه نصب دوربین مداربسته فعال هستند طوری رفتار می‌کنند که پس از نصب سیستم، مشتری کاملا از این کار پشیمان شود. این اشتباهی است که به هیچ عنوان نباید مرتکب شوید. بهترین و بی هزینه‌ترین راه برای پیدا کردن مشتری‌های جدید پیدا کردن آنها از طریق مشتری‌های قبلی شماست. پس حفظ کیفیت حتی اگر در ابتدا باعث ضرر کردن شما باشد در نهایت تاثیر کاملا مثبتی خواهد داشت.

آموزش بازاریابی دوربین مداربسته

نعیم پردازش: واردات، آموزش و پخش و فروش عمده دوربین مداربسته